Min förslossning - livets finaste och bästa upplevelse!

Nu ska jag berätta mina absolut bästa timmar i hela mitt liv!
Den 5 april fick jag för mig att jag måste packa min väska jag ska ha med till förlossningen när det är dags. Den natten kunde jag inte sova pga att jag hade så himla mycket slem i munnen så jag fick spotta stup i kvarten plus sura uppstötningar. Vid 3 på natten gick jag upp på toa och såg att jag hade ovanligt mycket flytningar så jag sa det till Marcelo eftersom jag blev lite fundersam vad det kunde vara. Efter det somnade jag någon timme och vaknade senare runt halv 5 - 5 av att det va väldigt blött där nere. Det var som att jag visste att det var dags för att utan att tänka på något slängde jag av mig täcket ställde mig upp och särade på benen och då ran det. Det var en väldigt konstig känsla men jag blev väldigt glad för nu var det dags! Jag halv skrek på Musse för han sov ju, han vaknade och kollade på mig som ett frågetecken och jag kollade ner på golvet och sa att vattnet har gått. Han trodde inte det var sant först men sen for han upp ur sängen och öppnade dörren och sa till min pappa att vattnet och att det var dags, pappa sprang in och väckte mamma. Sen var alla uppe och det var full rulle! Det tog kanske en halv timme innan värkarna startade, dom blev kraftigare och kraftigare. Jag satt mig i ett varmt bad men det hjälpte inte så jätte mycket. Runt kvart i sju -7 så hade jag så kraftiga värkar så jag inte kunde vara hemma längre så jag Musse och mamma tog en taxi till sjukhuset.

07.27 blev jag inskriven på förlossningen och vi fick gå in på ett rum där dom koplade mig till maskin och mätte värkarna och lillans hjärtljud. Där fick jag ligga i kanske en halvtimme med mina värkar, jag fick en super bra barnmorska som berättade hur jag skulle hantera mina värkar och det hjälpte otroligt bra. När dom fått reda på min status så frågade dom om jag ville ha lavemang, och såklart tog jag det för jag ville ju inte direkt ligga och bajsa samtidigt som jag krysta. Jag fick duscha och sätta på mig sjukhusrock och sen blev jag flyttad till ett förlossningsrum. Jag sa direkt att jag ville ha ryggbedövning så medans jag väntade på han som ger såna så fick jag använda lustgas. Jag stog med en sånt där gåbord, jag var hur trött som helst efter som det inte vart någon sömn för min del så jag var helt borta efter lustgasen, det var otroligt skön känsla. Jag sov på gåbordet eller låg på en kudde på det medans barnmorskan satte dropp och så. När hon var klar la jag mig i sängen och efter en liten stund fick jag ryggbedövningen, det tog kanske 10-15 minuter innan den den hade full effekt. Skona den som har kommit på rygg bedövningen! Jag kände absolut ingenting grymt skönt. Så då kunde jag vila lite tills krystningarna började. Krystningarna tyckte jag var lite obehagliga lixom det tröck på av sig själv ganska läskigt haha. Dom blev kraftigare och kraftigare så jag ringde på barnmorskan några gånger eftersom jag trodde hon skulle komma ut, men barnmorskan sa att jag märker när dom är så kraftiga och trycker på när det är dags. Men jag trodde flera gånger att det var nu. Jag testade en annan ställning så jag ställde mig med knäna på sängen och lutade mig och höll i Musse som satt på en stol brevid mot sängen. Då gick det bättre, krystningarna kom och och började trycka på ännu mera sen vips så kände jag bara hur det töjdes ut och kände hennes huvud komma och jag bara skrek som en stucken gris verkligen! Det gjorde grymt ont men det var så coolt! Jag skrek att dom skulle dra ut henne samtidigt som jag skrek för att det gjorde ont HAHA stackars Musse han blev nästan döv..
12.27 var hon ute. Jag stod där på knäna i sängen lutad på Musse och bara skaka och jämrade mig, när jag hörde henne gråta så var det som att hjärtat på mig stannade. Mitt barn är äntligen här!

När jag hade lugnat ner mig lite så la jag mig på sängen och fick henne på bröstet, hur underbart som helst!!! Världens bästa känsla, love it! Massa kärlek. Jag kunde inte sluta gråta. Musse och mamma grät också.
Jag sa att jag inte vågade röra henne för att jag var rädd att hon skulle typ gå sönder eller någonting haha inte för att dom gör det men det känns som det. Barnmorskan sa men det är bara att ta henne och lyfta henne! Då tog jag henne till mitt bröst så fick hon snutta lite, så himla söt. Mitt barn. Jag sprack ju så klart och fick sys så en doktor kom in och sydde. Sen vägde och mätte dom Amelia och hon vägde 2840gram och var 48cm lång. Mamma fick sätta på henne blöja och kläder, jag vågade inte haha! Efter det åkte mamma hem och jag fick duscha. Musse satt i förlossnings rummet med Amelia i famnen medans. När jag var klar fick vi gå till BB till ett familje rum. Rummet tyckte inte jag var bra och maten var som flygplansmat USCH! Jag åt nästan ingenting under dom första dagarna eftersom jag hade ingen matlust överhuvetaget. Jag åt bara frukost sen någon gaffel av lunchen och middagen. Jag hade jätte ont i ryggen i kanske 1 vecka efter förlossningen av ryggbedövningen och aminingen var jätte jobbig i början. Jag kunde inte sitta heller eftersom jag fick sy där nere och var svullen. Tänk er att inte kunna sitta, bara ligga eller gå plus att ha ont i ryggen så det var jobbigt att resa sig ifrån sängen när man låg. Jag ville bara komma hem så fort som möjligt, men vi var tvugna att stanna 2 nätter för att när Amelia var 72 timmar skulle hon ta prover och så. Allt var jätte bra med henne, verkligen ALLT. Jag är grym på att vara gravid hahaha!

När vi väl hade kommit hem var det som ett stort lugn bara rusa i mig, så grymt skönt! Första tiden hemma var väldigt jobbig. Ont i ryggen, ont i brösten och ont där nere och inte kunde jag sitta. Om inte mamma hade funnits de första dagarna hos mig som hon gör nu eftersom vi bor här så skulle jag nog aldrig klarat det här. Jag gav nästan upp med amningen, jag grät som ett barn, jämt. Fy. Men Amelia behöver min bröstmjölk och jag gör vad som helst för att hon ska ha det bra och må bra! Det är de viktigaste. Nu går allt jätte bra och det är jätte mysigt att amma! Känna hennes närhet och bara vara nära henne hud mot hud. Underbart! Hon sover äter kissar och bajsar, piper lite ibland annars är det lugnt! Får nya kläder med jämna mellanrum, hon kommer bli bortskämt nä fy! Jo jag älskar att köpa saker till henne, speciellt kläder! Så det här var min förlossning, världens bästa och roligaste händelse i hela mitt liv. Det var så grymt jäkla kul !! Jag skulle kunna föda 10 barn till bara jag slapp graviditeten, men det funkar ju inte det hör ju lixom till ! :) Min familj ställer upp till 110%! Hoppas ni tycker jag har skrivit upp till era förväntningar och att ni fick en bra bild av min förlossning. Har ni några frågor ellr så så är det bara att höra av er.



 

♥♥♥♥


kommentera
Postat av: Lovisa

shit man blir nästan tårögd! och sugen på att själv skaffa sig en liten ung! kram!

2011-05-04 @ 12:00:57
URL: http://lovisanygren.devote.se
Postat av: Angelica

Mina tårar kom faktist.. såå fint skrivet :) <3

2011-05-05 @ 16:14:45
Postat av: becca

där kom tårarna i ögonen kan jag säga! så söt och strkt jobbat ! du är grym som klarade av det Puss på dig

2011-05-06 @ 16:22:38
URL: http://beccatengqvist.blogspot.com
Postat av: Jessica ♥ mamma till alicia ♥

Grattis :)

2011-05-08 @ 20:00:48
URL: http://lovelyeverafter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du vännen?
Är du bekväm av dig?

Mail adress: (Bara jag som ser)

Vad heter din blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0